امام علی (عليه السلام):
تَعَطَّرُوا بِالاِستِغْفارِ لا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوَايِحُ الذُّنُوبِ.
با طلب آمرزش معطّر و خوشبو شوید تا بوی بد گناهان شما را رسوا نکند. بحار الأنوار، ج 6، ص 22
امام علی (عليه السلام):
حُسْنُ العَفافِ والرِّضا بِالكَفافِ مِن دَعائِمِ الإيمانِ.
خويشتنداری و به قدر كفافْ خرسند بودن، از پايههای ايمان است. عیون الحکم والمواعظ، ص 229
صَوْمُ شَعْبانَ يَذْهَبُ بِوَسْواسِ الصَّدْرِ وَبَلابِلِ القَلْبِ.
روزۀ ماه شعبان، وسواس دل و پريشانیهای جان را از بين میبرد.الخصال، ص612..
تَعَطَّرُوا بِالاِستِغْفارِ لا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ.
با طلب آمرزش معطّر و خوشبو شوید تا بوی بد گناهان شما را رسوا نکند. بحار الأنوار، ج 6، ص 22
فَضلُ فِكرٍ وَ تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ وَ دَراسَةٍ.
اندیشیدن و فهمیدن سودمندتر است از تکرار بسیار و درس گرفتن.
يَوْمُ المَظْلومِ عَلَی الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظّالِمِ عَلَی المَظْلومِ.
روز ستمديده بر ستمكار سختتر است از روز ستمكار بر ستمكشيده. نهج البلاغه، حكمت 241
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند آبـروى تـو بـر جـبین تو بسته است و خواهش ، آن را قطره قطره مى چكاند. پس بنگر كه آن را نزد چه كس فرو مى چكانى. (نهج البلاغه، ح 347)
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند مـال خـود را بـه كـسـی كـه بـراى تو از آبرویش گذاشته است ، ارزانى دار، زیرا هیچ چیز با بخشیدن آبرو برابرى نكند.
(شرح غررالحكم ، ج 2، ص 236)
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:آبرویت را آماج تیرهاى گفتار قرار مده . (نهج البلاغه ، ن 69، ص 1067)
ما بَرَأ َاللهُ نَسِمَةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ (ص).
خداوند آفریدهای بهتر از محمّد (ص) نیافریده است کافی، ج 1، ص 440
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:از گناهان دوری کنید که هیچ بلا و کمبود رزقی حتی خراش پوستی ولغزش پایی ومصیبتی نیست مگر به خاطر گناه.
در کتاب الدّرالمنظم (آمده) بدانکه جمیع اسرارکتب آسمانی درقرآن امده است وآنچه که
*م: ینابیع الموده، ج1
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:السَّرَفُ مَثْواةٌ، وَالْقَصَدُ مَثْراةٌ.
اسراف موجب هلاکت و میانهروی مایۀ زیاد شدن ثروت است. بحارالأنوار، ج 72، ص 192
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:إنَّ الحَقَّ ثَقیلٌ مَرِيءٌ وَ إنَّ الباطِلَ خَفیفٌ وَبِيءٌ.
همانا حق سنگین است، امّا گوارا؛ و باطل سبک است، امّا مسموم و مبتلا.نهج البلاغه، حکمت 376
در شگفتم از كسى كه آمرزشخواهى را دارد و با اين حال نومید می شود
امیرالمومنین علی می فرمایند :ظلم قدم را می لغزاند و نعمت ها را سلب می کند و امت ها را به هلاکت می کشاند . شرح غرر الحکم جلد 2 صفحه 36
امیر المومنین علیعلیه السلام می فرمایند:ََََََََََََََهیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود تحف العقول صفحه 89
امام على (علیه السلام):
أقْبَحُ الْغَدْرِ إذاعَةُ السِّرِّ.
زشتترين خيانت، فاش كردن راز است مستدرک الوسائل: 12 / 305
خاموشى
امام على (علیه السلام):
اِلْزَمِ الصَّمتَ فَأدنَی نَفعِهِ السَّلامَةُ.
خاموشى پيشه كن، زيرا كمترين سود آن سالم ماندن استغرر الحکم، ص 2314
قال علی (ع) : و حَجُّ البَیتِ و العُمرَةُ، فإنَّهُما یَنْفِیانِ الفَقرَ، و یُکَفِّرانِ الذَّنبَ، و یُوجِبانِ الجَنَّةَ.
به جا آوردن حج و عمره ناداری را از بین میبرد، گناهان را پاک میکند و موجب رفتن به بهشت می شود میزان الحکمه، ح 3280
قال علی (ع) : با خردمندان مشورت کن ، تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی شرح غرر الحکم جلد 4 صفحه 179
امام علی (علیه السلام):
سَبَبُ زَوالِ اليَسارِ مَنعُ المُحْتاجِ.
راندن نیازمند، علت از بین رفتن آسایش است. غررالحکم و دررالکلم، ج 4، ص 190
امام علی (علیه السلام):
لَو يَعْلَمُ المُصَلِّي ما يَغْشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ.
اگر نماز گزار میدانست که تا چه اندازه مورد رحمت خداوند است، هرگز سر از سجده برنمیداشت. تصنيف غررالحكم، ص 175
زن گل است و لطيف ، نه كارگزار و دلير نهج البلاغه ، نامه 31
تدبیر حکومت
امام علی (عليهالسلام):
حُسنُ السّیاسَةِ قِوامُ الرَّعیَّةِ.
سیاستورزی نیکو مایۀ استواری مردم است. غررالحکم و دررالکلم، ح 4818